Cartea Manastirii Prislop,  Pr Romul POP

Slujbe și rânduieli liturgice la Mănăstirea Prislop

.

Zi de primăvară, joi în săptămâna dinainte de Floriile anului 2012. După o iarnă lungă şi geroasă, timpul s-a încălzit brusc. Firicele de iarbă crudă înverzesc pământul umed şi îmbrăţişează puzderia de floricele galbene, care au răsărit peste noapte jur-împrejurul Mănăstirii. E cer senin. Înserarea întârzie a se coborî. La Vecernie pomenirea sfinţilor Eutihie şi Irineu de Sirmium. Este zi onomastică şi pentru părintele Irineu, ieromonahul de la Prislop. Îl îndemn să sărbătorim într-un fel aparte. Deşi este frânt de oboseală, după o zi foarte grea de muncă, inclusiv fizică, la amenajarea grădinii din Vale, îl rog să mă ajute să aştern pe hârtie tipicul după care se oficiază rânduielile speciale la această sfântă mănăstire.

Răspunde, amintind cu emoţie „cum a fost începutul”:

 

Hramul bisericii

La întoarcerea mea la Prislop, în anul 2001, am primit în dar de la părintele Angelo Belloni două părticele mici de os, una din oasele sfântului apostol Andrei şi una din oasele sfântului Grigorie Dialogul, cu certificat de autentificare. Părintele Angelo făcea parte în acea vreme din Comisia de Autentificare a Moaştelor, prezidată de Arhiepiscopul de Luca, Bruno Tommasi.

.

Sărbătoarea de hram a sfântului Andrei la Mănăstire, în acea vreme, nefiind o sărbătoare recunoscută calendaristic cu prăznuire mare, am considerat că este bine să o facem în mod foarte simplu, monastic. Fiind în perioada postului Crăciunului, în seara zilei de 29 noiembrie, ajunul prăznuirii Sfântului Andrei, am pregătit o priveghere cu totul specială, care începea cu rânduiala Vecerniei și se continua cu citirea întregii Psaltiri. Aceasta era intercalată cu șapte înconjurări ale bisericii cu racla cu sfintele moaște, iar la miezul nopții se celebra Sfânta Liturghie. Eram ferm convinşi că vom participa doar noi cei din mănăstire, deoarece este o slujbă foarte lungă și greu de celebrat. Hramurile în mod obișnuit au parte de sărbătorire cu fast, alegându-se momentele în care lumea să poată participa cu multă uşurinţă. Or, luna noiembrie este o lună rece, iar sărbătoarea sfântului Andrei cade aproape tot timpul în zile lucrătoare.

Am anunţat, în biserică, doar cu o duminică înainte intenţia, ca pe un simplu fapt, fără nici o aşteptare de participare a vreunui credincios. Şi, cum se întâmplă de obicei lucrurile: atunci când te aştepţi la ceva, nu se mai petrece; iar când nici nu te gândeşti – totul devine special, şi te afli în faţa unor situaţii, pe care doar după ani de zile reuşeşti să le înțelegi și să-ţi dai seama că este Ceva în ele, care, în chip tainic, pregăteşte şi împlineşte totul.

.

La ora 18.00 în ajunul sărbătorii când am tras clopotele pentru slujba de priveghere, biserica mănăstirii era plină de persoane în rugăciune. Sincer, m-am speriat. Biserica nu era bine încălzită. Ştiind cât de lungă este slujba, mi-am zis: Vor sta o oră, două, şi după aceea vor pleca. Slujba sfântului Andrei, cum ne-am propus să o facem, s-ar fi terminat în jurul orei 02.30 – 03.00 dimineaţa. În acea noapte, fiind singurul preot la altar, cu fratele Toni la strană, după ce s-a terminat sfânta Liturghie, biserica era tot plină de oameni. Cum Psalmii îi citeam numai eu şi Toni, am ieşit din altar şi le-am spus oamenilor că trebuie să întrerup slujba, că nu mai am putere să stau în picioare. Atunci oamenii din biserică mi-au zis: Nu, părinte. Trebuie s-o terminăm. Le-am zis: Avem de citit încă două sau trei catisme și eu nu mă simt în stare să mai citesc. Au răspuns: Le citim noi.

Au mers la strană câteva persoane. Am terminat de citit Psaltirea şi toată rânduiala, în jurul orei trei dimineaţa. Am făcut și ungerea cu mir. Am vrut apoi să merg acasă la părinţii mei. Dar am făcut o criză renală. M-au dus direct spre Baia Mare la spital. Când am ajuns în satul Recea am crezut că nu mai rezist durerii, simţeam că mor. Am supravieţuit, cu ajutorul Domnului. Şi astfel am început prima sărbătoare de hram la Prislop în anul 2002.

În anul 2011 am avut bucuria să îl avem în mijlocul nostru, la această slujbă de priveghere, pe Preasfinţitul ←Vasile, primul Episcop care a participat în Prislop la slujba sfântului Andrei.

.

Duminici și sărbători

În fiecare duminică și sărbătoare, la ora 09.00 începe rânduiala Utreniei, iar la ora 11.00 începe Sfânta Liturghie. Seara la ora 19.00 ora legală și 18.00 ora solară începe rânduiala Vecerniei sau a rugăciunilor de seară.

.

Postul Crăciunului

În zilele de miercuri şi vineri, din tot Postul Crăciunului, la ora 18.00 începe rânduiala Vecerniei care continuă cu Sfânta Liturghie, cu dezlegări pentru cei vii miercurea, şi pentru cei adormiţi vinerea. Aceste celebrări se încheie în noaptea de Crăciun, cu slujba Vecerniei şi sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, care încep la ora 21.00. În timpul slujbei se primesc în biserică grupurile de colindători.

.

Noaptea Sfântului Vasile

noaptea Anului Nou civil, sau noaptea de revelion

În noaptea de revelion la ora 21.00, începe rânduiala Vecerniei, care continuă cu Liturghia Sfântului Vasile şi se termină în jurul miezului nopții, cu Dezlegările Sfântului Vasile cel Mare și a Sfântului Ioan Gură de Aur. Acestea se citesc în această zi în aproape toate mănăstirile.

.

Boboteaza

În ziua de 6 ianuarie la ora 09.00 începe rânduiala Utreniei iar la ora 11.00 începe Sfânta Liturghie, care se încheie cu Sfinţirea cea Mare a Apei. Apa sfințită – Aghiazma Mare, se păstrează în altarul bisericii pe întreg anul şi este folosită de noi la toate sfinţirile şi binecuvântările.

.

Sfântul Haralambie

.

Am început prăznuirea Sfântului Haralambie la cererea credincioşilor, în primul an după ce m-am întors stabil la Prislop. În 2002, ziua de 10 februarie a căzut Duminica. Credincioşii au adus la biserică făină şi tărâţe, mâncare pentru animale. Am făcut o binecuvântare, fără să mă gândesc că va fi un început de ceva. În anul următor în Duminica din ajun de sfântul Haralambie ↓ au rămas credincioşii în biserică şi au întrebat dacă fac slujba sfântului, că au nevoie pentru animale. Aşa am început slujba pentru sănătatea animalelor şi a oamenilor din 10 februarie. La ora 09.00 începe rânduiala Utreniei, la ora 11.00 începe Sfânta Liturghie care se încheie cu binecuvântarea produselor, aduse de credincioși, pentru animale.

Postul sfintelor Paşti

Miercuri şi vineri seara, pe toată perioada postului, la ora 18.00 (19.00, după ultima Duminică din luna martie), începe Sfânta Liturghie a darurilor mai înainte sfinţite – Liturghia Sfântului Grigore Dialogul. Miercurea, cu rugăciuni și dezlegări pentru cei vii, iar vinerea cu rugăciuni și dezlegări pentru cei adormiţi –„sâmbetele morţilor”.

Mănăstirea noastră s-a născut la Roma, în casa Sf. Grigore Dialogul (papă al Romei între 590-604), care în anul 574 a transformat casa lui părintească în mănăstire. Aceasta a funcţionat neîntrerupt până în prezent, peste 1440 ani de rugăciuni zilnice. Grigorie Dialogul, paradoxal și semnificativ, fiind papă al Romei a scris o Liturghie care se celebrează numai în Bisericile Ortodoxe şi în cele Unite.

.

De la altarul acestei mănăstiri ↑ a început tradiţia celor 30 de Liturghii gregoriene pentru cei răposaţi şi sărindarele în Biserica Răsăritului, sau slujbele morţilor timp de 40 zile, în Postul Mare şi în Postul Crăciunului. (vezi pag. 103-104)

Aici la Prislop, celebrarea Liturghiei Sfântului Grigore Dialogul, papă al Romei celei mari, este ca și o continuare a celebrării hramului mănăstirii, prin rugăciune continuă și comuniune neîntreruptă cu Dumnezeu și cu cei dragi ai noștri, vii sau adormiți. Cuvântul hram este de origine slavonă, şi înseamnă casă, casă părintească, casă plină de armonie, casă în care locuieşte părintele cu familia și copiii săi, o casă minunată în care locuiește Dumnezeu cu aleşii Săi. La fel ca şi în noaptea sfântului Andrei sau în 15 august, la Adormirea Maicii Domnului, celebrarea hramului are ca scop acest fapt de a sta împreună în casa părintească. Un hram celebrat într-o perioadă specială a anului, perioada Postului, și nu numai în ziua de pomenire a sfântului (Sf. Grigorie, 12 martie), face ca sensul profund al hramului să se împlinească în căutarea și întoarcerea noastră continuă înspre Casa Părintească, înspre Părintele nostru cel adevărat. În casa părintească, în drum de ascultare și de rugăciune, noi ne întâlnim, cu noi înşine, cu adevărul vieţii noastre, cu crucea vieţii noastre, cu bucuriile vieţii noastre, cu Izvorul vieţii noastre, cu Iisus cel viu şi înviat, Care azi, acum, aici, este şi va fi chipul cel mai minunat al împlinirii fiinţei omeneşti şi icoana cea mai desăvârşită a dragostei lui Dumnezeu Tatăl față de noi copiii Săi. În Casa Părintească găsim înțelegere, mângâiere și ajutor.

.

Joia Mare

.

În Joia Mare la mănăstiri se contopesc mai multe rânduieli. Astfel la ora 19.00 începe Vecernia şi Liturghia sfântului Vasile cel Mare – Cina cea de Taină, urmată de Rânduiala spălării picioarelor şi Citirea celor 12 Evanghelii ale Patimilor lui Iisus.

Povestește părintele Irineu: În al doilea an al sosirii mele la Prislop, în Joia Mare am făcut toate aceste rânduieli, întâmplându-se și un eveniment cu totul special: Miercuri seara m-am uitat la sfânta Împărtăşanie (uscată) care era păstrată din anul precedent şi am văzut că era perfect uscată și conservată, fără miros. Când am mişcat ciboriul la ureche suna ca mărgeluţele, semn că era bine păstrată. Era miercurea după slujba de seara. Am închis ciboriul, cum era închis un an de zile, l-am aşezat pe altar la locul lui; şi m-am gândit că întrucât Sfânta Taină este foarte bine păstrată să nu mai fac alta, că-mi ajunge şi pentru noul an. A doua zi, joi seara aveam pregătiţi pentru spălarea picioarelor 12 copii de la Casa de Copii din satul Pomi. Am pregătit totul intenționând să nu scot Agneţ pentru anul viitor. Dar, în timp ce făceam Proscomidia o voce mi-a zis: Mai uită-te o dată în ciboriu să vezi cum este Sfânta Taină! M-am dus la altar, să mă conving că nu-i necesar să pregătesc alt Agneţ. Am deschis ciboriul şi, spre surprinderea mea, toată Sfânta Taină era acoperită de un văl de mucegai, ca florile albe, de circa trei milimetri, întinsă ca o pătură spre toate părţile ciboriului, având nişte stamine subţiri, albe, cu biluţe galbene în capăt. M-am speriat! Pentru că, în timpul anului, am mai deschis de multe ori ciboriul, şi am văzut cum se păstrează Sfânta Taină, în aceleaşi condiţii, fără umiditate. Ceea ce s-a întâmplat în mai puţin de 14 ore, era inexplicabil, din punct de vedere fizic. Am închis ciboriul, l-am pus la loc. Am scos al doilea Agneţ şi am început rânduiala sfintei Liturghii. În tot timpul slujbei am fost preocupat cum voi consuma sfânta Împărtăşanie cu acel văl gros de mucegai pe ea. Am ajuns la momentul împărtăşirii credincioşilor. Am deschis ciboriul, m-am uitat din nou la vălul gros de mucegai, care era compact dintr-o margine în cealaltă a cupei ciboriului. Aşa cum era, am pus Sfânta Împărtăşanie din ciboriu în potirul proaspăt consacrat. Şi, sub ochii mei, stratul de mucegai s-a topit total în contact cu vinul consacrat din potir! Am luat cu linguriţa, să văd ce gust are. Nu avea minimul gust sau semn de mucegai! Atunci am înţeles, şi mi-am cerut iertare de la Bunul Dumnezeu, de la Iisus, pentru comoditatea şi neatenţia mea. Şi din acel an până în prezent am săvârşit cele cuvenite în Joia Mare, după vechea rânduială a Bisericii.

.

Părintele Irineu, arată unui grup de preoți spanioli, ciboriul deschis

cu Sfânta Taină, așa cum se păstrează ea pentru tot anul.

.

Vinerea Patimilor

În Vinerea Mare la ora 19.00 se celebrează Prohodul Domnului.

Sfintele Paști

În noaptea sfintelor Paşti, atunci când se botează persoane adulte, rânduiala Botezului începe la ora 23.00 sâmbătă, în noaptea Învierii. Botezul se face, după vechea rânduială a Bisericii, prin scufundare.

Slujba Învierii începe la miezul nopții şi se celebrează împreună cu Sfânta Liturghie.

În ziua Învierii la ora 19.00 începe Vecernia cu citirea Evangheliei în mai multe limbi, amintind propovăduirea ei neamurilor.

A doua zi de Paști și a treia zi, la ora 10.00 începe utrenie, iar la 11.00 Sfânta Liturghie.

.

.

Izvorul Tămăduirii

În Săptămâna Luminată, de Izvorul Tămăduirii, în ajun, joi seara la ora 19.00 se face rânduiala Sfântului Maslu, cu cele şapte ungeri.

Viața și sănătatea sunt cele mai minunate daruri, primite de la Părintele nostru ceresc. De îngrijirea și păstrarea lor depinde frumusețea și lungimea zilelor noastre aici pe acest pământ. În zilele noastre spitalele sunt pline, sunt tot mai multe. Medicii sunt fără număr și bolile la fel. Ceva nu funcționează. Spitalele par a fi mai mult pepiniere ale suferinței și nu locuri ale tămăduirii. Taina Sfântului Maslu încearcă să-l întoarcă pe om spre ziditorul său, spre Cel ce l-a țesut pe om în pântecele mamei sale, spre Cel ce cunoaște cu adevărat profunzimile ființei umane și tainele ei. El este cu adevărat Izvorul Vieții și al Tămăduirii oricărei ființe vii. Comuniunea cu El înseamnă viață, înseamnă pace, înseamnă sănătate și împlinire. La lăsatul serii, joi seara în ajun de Izvorul Tămăduirii, se fac rugăciunile și ungerile. Lăsarea serii și începutul nopții sunt imaginea vieții noastre aici pe acest pământ: întuneric și necunoscut este fiecare clipă în care intrăm, fără să știm ce ea poate să aducă pentru noi. În această realitate, cel înțelept își pregătește candela sa cu untdelemn și lumină a vieții: Iarăşi le-a vorbit Iisus zicând: Eu sunt Lumina lumii; cel ce Îmi urmează Mie nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii. In. 8.

Comuniunea noastră cu Cel ce este Lumina Vieții înseamnă viață pentru noi.

Vineri dimineaţa, la ora 11.00 se săvârşeşte sfânta Liturghie, în care peste ungerea primită, în ființa celui ce se împărtășește coboară Lumina cea neapusă a vieții. Coboară însuși Iisus cel înviat, doctorul ființei noastre.

.

Sfântă Mărie Mare

.

Este sărbătoarea de hram mare la biserica Mănăstirii Prislop. Primul hram s-a celebrat în 15 august 1995, zi în care s-a pus piatra de temelie a altarului de către Preasfințitul Episcop Ioan Şişeştean. În aceeași zi am primit harul preoţiei, în prezența a aproape cinci mii de credincioși veniți din împrejurimi și din străinătate.

La ora 19.00 în seara dinainte de 15 august se face rânduiala Vecerniei şi Maslul cel mare cu cele șapte ungeri, la fel ca și la Izvorul tămăduirii. În ziua de Sfântă Mărie la ora 09.00 începe Utrenia iar la 11.00 se celebrează sfânta Liturghie a hramului cu procesiune în jurul Bisericii.

***

În toate Duminicile şi sărbătorile de peste an, la ora 09.00 începe rânduiala Utreniei, iar la ora 11.00 începe Sfânta Liturghie.

În fiecare seară la ora 18 (19 oră de vară) se săvârşeşte rânduiala Vecerniei cu Slujba zilei.

.

.

Toate slujbele celebrate în Biserica Mănăstirii Prislop sunt slujbe publice, de laudă și mulțumire, de implorare și adorare a lui Dumnezeu, deschise participării oricărui credincios.

.

.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.