
ACATISTUL SF GRIGORE
Acatistul
Sfântului Grigore cel Mare
numit și Grigore Dialogul
se citește cu multă luare aminte când se caută ieșirea cu bine dintr-o dependență sau din mai multe dependențe.
Când vrei să ieși cu bine dintr-o dependență sau din mai multe dependențe, iei o floare vie în ghiveci, o floare dragă inimii tale pe care o pui în loc luminos acolo unde te rogi. Aceasta va fi tot timpul acolo până la încheierea a 7 săptămâni de rugăciune neîntreruptă. Lângă floare pui o lumânare curată de ceară pe care o aprinzi în timp ce te rogi și o stingi când termini. În fața lumânării aprinse pui un pahar cu apă proaspătă. Când termini rugăciunea de fiecare dată bei din acest pahar mai bine de jumătate din apă și cu ceea ce rămâne, prin palme o lași să curgă spre rădăcina florii. Pe floare pui o sfoară de bumbac sau de in și îi faci 7 legături una după alta fără să le strângi. Acestea le faci în zi de sâmbătă iar duminica începi rugăciunile. După o săptămână de rugăciune în zi de duminică după slujba de la biserică, după masa cu mare grijă dezlegi câte o legătură din cele 7. Iar când ai terminat cele 7 săptămâni, tai sfoara în trei și faci trei lumânări de ceară curată. Le aprinzi și citești din nou Acatistul până ard toate. Ceara care va rămâne o arunci pe apă curgătoare. În cele 7 săptămâni de rugăciune ar fi bine să duci în fiecare săptămână dacă se poate, o prescură la o biserică apropiată sau la o mănăstire cu numele celui pentru care se face acatistul. Rugăciunile sunt puse la persoana a treia și așa se fac și pentru noi ca și cum noi ne vedem viața noastră sau viața celui apropiat, vezi – paginile 34- 78.
Alcoolul
Alcoolismul, este o putere tulburătoare a minții și a comportamentului uman. El pătrunde în organism și se comportă de cele mai multe ori ca o putere străină dominatoare. Schimbă starea interioară a percepției, anesteziază gândirea și simțurile, și îl coboară pe om de la orice nivel social, intelectual, profesional sau spiritual, îl coboară la nivel de cârpă lepădată, pângărită, fără demnitate și fără putere de rezistență în fața acestui demon ascuns în băuturile alcoolice. Pentru cel dependent este de ajuns o picătură de alcool să-i ajungă pe limbă și nu se mai poate opri până în locul cel mai de jos al căderii sale. Chiar și după o lungă abstinență, care poate fi de zeci de ani, recăderea activează întregul său mecanism mai rău decât înainte. „Când duhul necurat a ieşit din om, umblă prin locuri fără apă, căutând odihnă şi nu găseşte. Atunci zice: Mă voi întoarce la casa mea de unde am ieşit; şi venind, o află golită, măturată şi împodobită. Atunci se duce şi ia cu sine alte şapte duhuri mai rele decât el şi, intrând, sălăşluiesc aici şi se fac cele de pe urmă ale omului aceluia mai rele decât cele dintâi. Mt. 12. 43-45. Alcoolismul pare a fi un drum fără cale de ieșire ca oricare dependență, dar Puterea lui Dumnezeu, unită cu puterea interioară a celui căzut în patimă, unită cu puterea interioară a celui ce se roagă și a tot ce invocă și mișcă rugăciunea, poate ridica din abisurile dependențelor pe cel legat în lanțul lor.
Drogurile
Drogurile, sau substanțele halucinogene, sunt folosite din cele mai vechi timpuri de oameni și de inițiați, magicieni, șamani, etc., pentru a-și induce lor sau altor oameni, stări halucinogene, extatice. Acestea seamănă cu trăirile mistice, de extaz, extracorporeitate, viziuni, lumi paralele, trăiri greu de descris, complexe în ansamblul lor dar cu o caracteristică fundamentală comună, aceea de a încătușa, de a robi, și a ucide lent sau rapid pe cel prins în puterea hipnotică a trăirilor lor. Dependența ne pătrunde tacit, în mod foarte subtil. Ea deschide mereu alte trăiri care par a fi bine ținute sub control dar care odată pătrunse în simțuri și în sânge rămân active, chiar dacă în formă letargică ascunsă. Acestea se pot deștepta oricând, până la mormânt. Omenirea nu a găsit încă un răspuns real în fața acestei nimicitoare dependențe. Tentaculele ei sunt precum cele ale unei caracatițe nevăzute care tot ceea ce atinge, anesteziază și hipnotizează, inducând victima în somnul greu al minții sale din care doar Puterea lui Dumnezeu o mai poate trezi și ridica iar spre o viață normală.
Fumatul
Fumatul implică forma de dependență care ar părea să fie cea mai inofensivă la prima vedere. Multe persoane fumează mult și trăiesc până la adânci bătrânețe. Ele au adesea doar mici afecțiuni pe care le duc fără mari dificultăți până la mormânt. Consumul cumpătat de alcool sau fumatul ocazional nu înseamnă dependență. Dependența este forma de consum excesiv, fără control, fără posibilitate de oprire. Substanța în dependență devine stăpână absolută pe minte, simț, trăire și comportament. Fumatul ucide lent și de obicei atacă imunitatea care este deja precară. El dă un sens de identitate care se manifestă prin reflex condiționat, imagine și pioasa iluzie că fumul ar putea să umple golurile generate de tensiuni, anxietăți, nervi, agitație, neliniște, etc. Fumatul spre deosebire de alcool și droguri nu generează dependență chimică ci doar mintală și emoțională. De aceea mintalul împreună cu factorul emoțional joacă un rol fundamental în ieșirea din dependență. Golul interior nu poate fi umplut cu fum ci doar cu valori și cu trăiri echilibrate și înțelepte.
Jocurile de noroc
Iluzia câștigului fără de muncă este și a fost o problemă a minții omului dintotdeauna. Goana după câștigul socotit „noroc”, a lăsat multe familii în pustiul sărăciei și al foamei. Această goană interioară după clipa socotită norocoasă, clipă visată, clipă socotită mereu aproape dar extrem de rareori atinsă de om, această goană interioară tulbură mintea și aprinde trăirile și simțirile, făcându-le să creadă că în secundele următoare visul va fi real și că eșecul repetat este datorat iluziei și greșelii, deoarece a fost foarte aproape de câștig și la ultima mișcare s-a năruit totul. Câștigul în jocurile de noroc este fără timp și de aceea spulberă totul la fel cum aduce cele câștigate. Ieșirea din logica lui implică maturitate și trezire interioară, eliberare de vise amăgitoare și conștientizare a realității care este matematică pură și nu hazard. În viață totul are un cost mai mare sau mai mic și de acesta nu putem fugi nicăieri. Ieșirea din această dependență se face când mintea conștientizează înșelăciunea și se trezește.
Mâncarea fără de saț
Mâncarea în zilele noastre a devenit izvorul și cauza uneia dintre cele mai perfide forme de dependență a omului. Aparent îmbrăcată în haina instinctului vital de supraviețuire dependența de mâncare fără saț declanșează în interiorul nostru o frică și o stare de ne-liniște care se topește doar momentan în clipa consumului de alimente și reapare iar, ducându-ne la stări de obezitate, disconfort, pierdere a sănătății, insomnie, etc. Ieșirea din această cădere nu se face prin post și grea abstinență ci prin constanță și măsură. Deoarece ceea ce pierdem în perioada de restricție în scurt timp îndoit punem înapoi. Se dau jos cele puse pe noi exact acolo unde le-am pus, adică la masă. Măsura corectă a ceea ce punem în farfurie și a ceea ce ducem la gură împreună cu tot ceea ce ținem în noi, acestea sunt ieșirea din această dependență. Dacă în noi ținem mânie, supărare, tristețe, așteptare, dacă cerșim dragoste, atenție sau iubire, acestea devin ființe devoratoare care o să mănânce prin gura noastră doar că noi vom fi cei ce luăm în greutate. Eliberarea și echilibrul interior, trezirea și măsura corectă sunt cele ce ne scot cu bine din aceste căderi.
Înjurăturile
Înjurătura este o formă imperativă perversă care trimite prin formularea sa, pe cel căruia i se adresează într-un jurământ profanator. Ea aduce profanare, desacralizare, umilire, ură, pizmă, denigrare și o înfruntare a Legii firii, a bunului sens și a demnității umane și divine. Porunca „să nu juri” este invertită și folosită blasfem pentru a-l lovi pe cel înjurat și a-l pune sub puterea distrugătoare a ceea ce prin Legea firii nu trebuie să fie sau să se facă. Înjurătura este o sfidare la adresa lui Dumnezeu și a Legii firii care guvernează tot universul de noi cunoscut. Înjurătura este una dintre cele mai comune forme anti rugăciune, formă de invocare a necazurilor, a bolii, a urii și a nenorocirilor. Chipul ei pervers stă sub falsa trăire de răsuflare și de eliberare, de dreptate sau de justiție și de descărcare interioară care îi dă putere. Când înjurăm cuvintele vin ca și pe bandă fără de efort. Încercați să puneți în locul cuvintelor urâte, cuvinte frumoase de binecuvântare și o să vedeți cum izvorul lor seacă imediat.
Dependența față de o persoană
Dependența este o legătură bolnavă a tot ceea ce este simț interior cu o persoană în care cel dependent vede toată împlinirea sa. Dependența față de o persoană sau față de un apropiat, este des confundată cu fel și fel de vrăji, farmece, făcături și pusături intenționat făcute prin magie de cel/cea înspre care se manifestă dependența. De fapt o dependență față de o persoană se poate naște spontan prin atracție firească față de frumos, față de ceea ce credem că ar fi bun și de dorit, față de ceea ce dă cunoștință, libertate, și alte reale sau dorite stări de împlinire, de pace, de satisfacție, de vis, de liniște sau de fericire. Intrarea în sevrajul dependenței poate fi lentă sau acută. Ieșirea de obicei este dureroasă și des însoțită de o lungă agonie a trăirilor inimii. Persoana dependentă trăiește într-o lume artificial creată în care totul este idealizat sau demonizat în funcție de stările pe care le trăiește față de cel/cea dorit sau urât, în relație cu momentul și răspunsul primit. De obicei cel dependent nu dorește să iasă din această relaționare toxică. Lupta cea mare este doar a omului cu el însuși. Lumea trăirilor sale îl domină fără milă. Într-un univers al dorințelor și al așteptărilor cel/cea dependent/ă devine un cerșetor strivit, secătuit, sleit de vlagă, fără sens, fără poftă de viață, fără bucurii și chiar sleit de sănătate. Așteaptă mereu orice gest, orice privire, orice bănuț al milei celui/celei dorit/e. Este convins că nu poate trăi fără de el/ea dar aceasta este cea mai mare minciună pe care și-o spune și o ține înăuntrul său ca și un izvor viu al durerilor sale. Acesta îi controlează și îi domină orice trăire. Trezirea înseamnă citirea corectă a tot ceea ce suntem și a tot ceea ce trăim. Noi ne-am legat și noi ne putem dezlega dacă vrem cu adevărat să facem acest pas al vieții.
Omul dificil
Cărările vieții noastre pe acest pământ, adesea trec sau se intersectează sau chiar se unesc în cursul lor cu viața și cărarea omului dificil, veșnic nemulțumit și plin de tulburare, aducător de nemulțumire și grea frustrare, acuzare, și des violență. În fața acestor situații instinctul nostru de obicei reacționează și declanșează mecanismul matematic al cauzalității, forță contra forță, nervi contra nervi, frică contra frică, prostie contra prostie, etc. E greu de găsit în aceste situații puterea Înțelepciunii care ne ridică peste lumea acestor legi oarbe care ne prind și ne strivesc în trăirile lor. Apare aici iluzia așa zisei dreptăți omenești, ea ne convinge că reacția și intrarea în coliziune este calea cea dreaptă, calea „cea bună” dar de fapt este calea durerii și a neîmplinirii noastre. În fața unui om dificil poți face orice, el va fi la fel. Când îl înțelegi îl respecți în lumea lui fără să te lași prins în mrejele durerilor și nemulțumirilor lui.
Psaltirea și dependențele
Psaltirea Binecuvântării încununează cele 5 Psaltiri adaptate nevoilor ființei omenești. Ele se pliază pe cele 5 porți ale percepției și pe cele 5 simțuri și au ca scop protecția, apărarea, dezlegarea legăturilor puse pe noi, risipirea blestemelor, a afuriseniilor, a relelor urări și doriri, risipirea farmecelor, a vrăjilor, a făcăturilor și a diverselor forme de magie neagră, spălarea, curățarea, vindecarea și însănătoșirea ființei umane și așezarea ei în lumina binecuvântării Părintelui ceresc. Un om echilibrat, sănătos, cu o stăpânire de sine pacifică va fi mereu în stare să vadă cărările prin care se intră lent în lumea dependențelor. Cu ajutorul Tatălui ceresc va evita mereu aceste ocazii și se va păzi de toți cei ce sunt prinși în aceste ucigătoare tentacule. Citirea constantă a unei catisme din aceste Psaltiri fără de blesteme, fără de osândiri ascunse și fără de gând rău este ca și cum am asigura un câmp bine protejat și apărat al bunei viețuiri a noastre aici pe acest pământ. O catismă citită în fiecare zi, întărește rugăciunea și stabilizează lucrarea ei în viața noastră. De exemplu dacă am făcut un drum de rugăciune și nu am avut răspunsul dorit este bine să îl reîncepem întărit cu o catismă din una din Psaltiri. Dacă nici așa nu avem răspunsul dorit este indicat să se înceapă drumul de 100 de zile prezentat mai jos cu rugăciunile pentru cele dorite zise zilnic cu catisma de rând și dacă se poate e bine să ne mai ajute una sau două persoane care pot face aceste rugăciuni cu noi și pentru noi.
Aceste Psaltiri sunt:
Vol. 3 – Psaltirea în lumina descoperirii Domnului nostru Iisus Hristos, fără cuvintele de blestem și osândă, așa cum o poate citi spre bine tot omul.
Vol. 4 – Rugăciunile psalmilor
Vol. 5 – Psaltirea Mângâierii
Vol. 7 – Psaltirea Mulțumirii
Vol. 8 – Psaltirea Binecuvântării
Citirea celor 5 Psaltiri pentru binele și împlinirea noastră se face la rând cum sunt enumerate mai sus, câte o catismă pe zi, începând din ziua din săptămână din care suntem născuți (luni, marți, … etc)
Se citește doar o catismă pe zi. Aceasta se poate citi de câte ori se dorește dar nu se trece nici la cea din față nici la ceea ce urmează. Fiecare zi va fi cu catisma sa. Catismele citite la rând înseamnă 100 de zile de rugăciune.
Acestea întăresc celelalte rugăciuni și se fac atunci când rugăciunile pentru cele dorite nu au primit răspuns.
Scurte informații despre
viața Sfântului Grigore cel Mare
numit și Grigorie Dialogul
Sfântul Grigorie Dialogul, papă al Romei, numit așa pentru vorbele cele frumoase, s-a născut în Roma cea veche, din părinții Gordian și fericita Silvia, senatori cinstiți și bogați. Fericitul Felix al treilea papă al Romei, îi era moș, iar Sfânta Tarsila, care a văzut la sfârșitul său pe Domnul venind la dânsa, asemenea, și fericita Emiliana, care împreună cu Tarsila, i-a fost moașă. Silvia, maica lui, este cinstită cu sfinții în Biserica Romei. Sfântul Grigore a fost ca și o cunună ce a împodobit și a împlinit o istorie a unui neam mare. Din copilărie a iubit studiul. A urmat cariera politică de senator al Romei dar la plecarea din lume a tatălui său s-a călugărit și cele șapte mari proprietăți ale familiei sale le-a transformat în șapte mănăstiri. Grigore a rămas călugăr simplu într-o chilie micuță a casei sale de pe Colina Celio din Roma. Aici s-a învrednicit de multe bucurii ale inimii și ale sufletului său. Biserica noii Mănăstiri a fost dedicată Sfântului Apostol Andrei întâiul chemat. După sfinții stareți Maximian și Ilarion, Sf. Grigore s-a făcut egumen locașului aceluia. Fericita Silvia, maica lui, locuia aproape de poarta Sfântului Apostol Pavel. Hrana ei erau verdețuri crude de grădină, din care îi trimitea în toate zilele și fiului său. Și era foarte milostivă spre cei săraci și scăpătați, împărțind până la sfârșit toată averea ei. Asemenea și fiul ei, fericitul Grigorie, era atât de milostiv, încât n-a cruțat lucrul cel din urmă, ci îndată l-a dat celor ce cereau. Odată șezând el în chilia sa, scriind cărți după obicei, a venit la dânsul un sărac, însă acela era îngerul Domnului în chip de sărac, și i-a cerut un ajutor Sfântului Grigore, prezentându-se ca și un cârmaci de corabie ce a pierdut nu numai averile sale ci și pe ale altora. Sf. Grigore i-a dat șase galbeni. Săracul, luând ceea ce i s-a dat, s-a dus. Apoi, după câtăva vreme, tot în ziua aceea, a venit la fericitul același sărac, zicând: Fie-ți milă de mine, că multe am pierdut, iar tu puțin mi-ai dat. Și ia dat iar 12 galbeni. După puțină vreme, a venit iarăși, a treia oară, același sărac, zicând către Sfântul: Fie-ți milă de mine, părinte, și-mi mai dă încă din îndurările tale, că am pierdut în mare foarte multă bogăție străină. Atunci fericitul Grigorie a zis către slujitorul său: Mergi, frate, și mai dă-i șase galbeni. Fratele răspunse: Să mă crezi, cinstite părinte, că n-a mai rămas în cămară nici un galben. Fericitul îi zise: Dă-i haine, ori vreun vas. Fratele răspunse: Nu avem alt vas decât un taler de argint, în care maica ta, ți-a trimis linte după obicei. Grăit-a plăcutul lui Dumnezeu, Grigorie: Du-te și dă săracului și acest taler, ca să nu se ducă mâhnit de la noi, căci caută mângâiere în primejdia sa. Deci, luând săracul acela talerul de argint, s-a dus veselindu-se. După aceea, n-a mai venit să ceară milostenie, ci era nevăzut lingă dânsul, păzindu-l și ajutându-l în toate. Pentru că îngerul Domnului era lângă sfântul, cu puterea darului cea minunată, prin care Sfântul Grigorie s-a făcut slăvit, deoarece se făceau multe minuni în casa lui. În anul 579 papa Pelagiu II l-a trimis la Constantinopol ca și apocrisiar al său și a rămas acolo până în 587. La venirea sa în Roma, Sf. Grigore pune să se picteze pe unul din pereții exteriori ai Bisericii o icoană frumoasă după cum văzuse el la Constantinopol. În fiecare zi când trecea pe lângă această icoană, Sfântul o saluta recitând cuvintele Sf. Arhanghel Gavriil: Bucură-te Marie cea plină de har, Domnul este cu tine… iar în-una din zile Fecioara i-a răspuns salutului zicându-i: Bucură-te Grigore pentru că Domnul te-a umplut de toate darurile Sale. De atunci multe mari și negrăite minuni s-au săvârșit în fața acestei icoane. Aceasta se poate vedea și astăzi în Capela Salviati din Mănăstirea San Gregorio al Celio, ↓ în Roma.
În 7 februarie 590 moare papa Pelagiu II iar poporul din Roma îl proclamă pe Sf. Grigore Papă al Romei. Ca și prim act al pontificatului său Sf. Grigore organizează o procesiune cu icoana Maicii Domnului prin orașul decimat de ciumă. Trecând pe lângă mormântul împăratului Adrian, toți din procesiune au văzut pe Sf. Arhanghel Mihail care își băga spada în teacă. Din acel moment ciuma a încetat. Mormântul lui Adrian pe care s-a arătat Arhanghelul de atunci se numește ↓ Castel Sant Angelo.
Hendrik Frans van Lint, ↑ San Gregorio al Celio 1763
În 596 Sf. Grigore îl trimite pe Augustin egumenul mănăstirii Sf. Andrei al Celio în Anglia pentru a evangheliza aceste locuri. Împreună cu 40 de călugări se stabilesc la Canterbury iar în noaptea de Crăciun a anului 597 botează peste zece mii de saxoni. În 598 Sf. Grigore îl numește pe Augustin Episcop de Canterbury, acesta devenind scaunul primat al Angliei. Sf. Grigore a scris Dialogurile de unde îi vine și numele de Dialogul. Sf. Liturghie a Darurilor înainte Sfințite este atribuită tot Sfântului Grigore, aceasta se săvârșește în Postul Mare în Biserica Răsăritului.
Sf. Grigore avea un dar special de a ajuta pe săraci, scăpătați, lipsiți, văduve și pe străini. El a zidit multe case primitoare de străini și de săraci, nu numai în cetatea Romei, ci și în altele. În Ierusalim el a trimis pe ava Prov, cu aur din destul, ca să zidească acolo o casă de oaspeți. La muntele Sinai, a trimis multă milostenie spre hrană monahilor, iar pe cei ce erau în Roma săraci și bolnavi, îi avea într-o carte scriși pe nume și în toate zilele îi hrănea pe dânșii. De multe ori la masa sa aducea străini și săraci și singur le slujea. Într-una din zile Sf. Grigore a chemat la masa sa doisprezece săraci, dar când s-a așezat cu ei el vedea treisprezece în loc de doisprezece. Pentru că slujitorii nu vedeau pe cel de-al treisprezecelea, care ședea la sfârșitul mesei și fața lui se schimba, încât uneori se arăta bătrân, iar alteori părea a fi un tânăr voinic, când s-a ridicat de la masă, Papa Grigorie le-a dat drumul la toți, iar pe cel de-al treisprezecelea, ce era minunat la chip, l-a oprit și, apucându-l de mână, l-a băgat în cămara sa și i-a zis: Te jur cu Dumnezeu Cel Atotțiitor, să-mi spui cine ești tu și care este numele tău? Iar el a zis către dânsul: De ce întrebi de numele meu? Acesta este minunat! Însă să știi, că eu sunt acel sărac, ce am venit la tine în Mănăstirea Sfântului Andrei, când ședeai și scriai în chilia ta și mi-ai dat doisprezece galbeni, cum și talerul cel de argint, pe care cu linte ți-l trimisese Silvia, maica ta! Și să-ți fie știut că dintr-acea zi în care mi-ai dat acelea cu dragoste și cu bunătate, te-a ales pe tine Domnul, ca să fii întâi pe scaun șezător al Bisericii Sale din Roma, unde a pătimit Sfântul Apostol Petru. Iar Sfântul Grigorie a zis către dânsul: Cum știi tu că de atunci m-a hotărât Domnul să fiu papă? Răspuns-a acela: Deoarece sunt înger al Domnului Atotțiitorul, pentru aceasta știu că de atunci m-a trimis Domnul la tine, ca să știu, dacă din iubire de oameni și nu din slavă deșartă faci milostenie! Fericitul, auzind aceea, s-a înspăimântat foarte tare, căci până atunci nu văzuse înger la față și să vorbească cu el ca și cu un om. Iar îngerul ce i se arătase a zis către sfânt: Nu te teme, că, iată, m-a trimis Domnul să fiu împreună cu tine toată viața ta și să duc rugăciunile tale lui Dumnezeu, ca toate cele ce cu nădejde le vei cere de la El, să ți se dea. Iar Sfântul Grigorie a căzut cu fața la pământ și s-a închinat Domnului, zicând: Dacă pentru o mică dare la săraci, care nu este însemnată, cu așa mari bunătăți îmi răsplătește Domnul, Atotputernicul, încât și papă m-a făcut al Sfintei Sale Biserici, iar pe sfântul său înger l-a pus lângă mine să mă păzească, apoi, cu câte bunătăți va răsplăti celor ce petrec întru poruncile Lui și fac voia Sa? După aceea îngerul s-a făcut nevăzut, iar Sfântul Grigore, dând negrăite mulțumiri Domnului, și mai mult era spre facerea de bine a oamenilor și spre împlinirea bunei voințe a Celui Preaînalt, Tatăl Dumnezeu.
Într-o altă zi ospătând la prânz pe niște străini, unuia dintre dânșii, după obiceiul său, a voit să-i dea apă pentru mâini și, întorcându-se, a luat vasul cu apă, dar cel căruia voia să-i toarne apă pe mâini nu s-a mai găsit și, căutându-l și negăsindu-l, se mira foarte mult. În noaptea viitoare, dormind el, i s-a arătat Domnul Iisus și i-a zis: În toate zile ai ospătat mădularele Mele, care sunt săracii, iar în ziua de ieri, chiar pe Mine Însumi M-ai primit!
În Limonariu – cartea prea sfințitului Sofronie, Patriarhul Ierusalimului -, se găsește scris astfel despre Sf. Grigore: Într-un timp oarecare, am mers la ava Ioan Persanul și ne-a spus acestea despre marele și fericitul Grigorie, papă al Romei, zicând: Am dorit odată să mă închin la mormintele Sfinților Apostoli Petru și Pavel și m-am dus în Roma. Stând eu în mijlocul cetății, s-a făcut veste în popor că Papa avea să treacă atunci pe acolo și așteptam să-l văd și pe el. După ce a venit în dreptul meu, am voit să mă închin lui. Și vă spun, fraților, Dumnezeu fiindu-mi martor, că el apucând înaintea mea, a căzut la pământ și mi s-a închinat și de la pământ nu s-a sculat mai înainte până nu m-a văzut pe mine mai întâi sculat. Apoi, sărutându-mă cu multă osârdie, mi-a dat cu mâna sa trei galbeni, poruncind ca să mi se dea toate cele de hrană; iar eu am preamărit pe Dumnezeu, Cel ce i-a dat lui atâta smerenie, dragoste și milă către toți.
La altarul la care Sf. Grigore slujea se deschidea cerul și abisurile și el vedea sufletele cele chinuite și cele mântuite. La cest altar, care se află și azi în Mănăstirea San Gregorio al Celio, lângă chilia sa, Sf. Grigore s-a rugat zilnic pentru un suflet greu chinuit în focurile durerilor treizeci de zile la rând. În ziua a treizecea când el ridica Sf. Pâine – Trupul Domnului, spre cer, îngerii ridicau sufletul spre ceruri.
Aici la acest sfânt altar ↑ s-au născut slujbele Gregoriene sau sărândarele pentru cei răposați.
O femeie vestită din Roma a adus prescuri la altar, iar slujba dumnezeiască o făcea prea sfințitul papă Grigorie. În timpul când se împărțea la popor dumnezeiasca Împărtășanie, s-a apropiat și femeia să se împărtășească cu Sfintele Taine. Auzind pe prea sfințitul papă, zicând: Trupul cel de viață făcător al Domnului nostru Iisus Hristos se dă…, atunci femeia a început a râde. Papa, oprindu-și mâna, a întrebat pe femeie: Pentru ce ai râs? Iar femeia a răspuns: De mirare îmi este lucrul acesta, că pâinea aceasta pe care eu cu mâinile mele am făcut-o din făină și am copt-o, o numești Trupul lui Hristos! Văzându-i necredința ei, Sf. Grigore s-a rugat lui Dumnezeu și îndată chipul pâinii s-a schimbat în trup omenesc. Și vedea femeia aceea carne omenească însângerată, dar nu numai femeia aceea ci și toți oamenii care erau în biserică au văzut minunea aceea și măreau pe Hristos Dumnezeu. Deci se întăreau în credință, neîndoindu-se despre Preacuratele Taine văzând sub chipul pâinii adevăratul Trup, precum și sub chipul vinului adevăratul Sânge al lui Hristos. Apoi iarăși, rugându-se sfântul, s-a schimbat chipul trupului omenesc în vedere de pâine și femeia s-a împărtășit cu credință neîndoită, primind pâinea ca Trupul lui Hristos, asemenea și vinul, ca Sângele lui Hristos.
Sf. Grigorie, a împodobit Biserica lui Hristos nu numai cu viața cea asemenea îngerilor și cu minunile, ci și cu multe scrieri. Iar când scria, atunci Duhul Sfânt se arăta în chip de porumbel, zburând deasupra lui. Acest lucru adeseori se învrednicea a-l vedea arhidiaconul său, Petru, bărbat îmbunătățit. Scrierile Sfântului Grigorie se află în patru cărți, pline de mare folos, care au într-însele povestiri pe scurt despre vieților sfinților care s-au nevoit cu plăcere de Dumnezeu în pământul Italiei și multe învățături de folos sufletesc. Păstorind Sfântul Grigorie Biserica lui Dumnezeu treisprezece ani, șase luni și zece zile, s-a mutat la Domnul în anul pe 12 martie 604 și a fost așezat trupul său în Biserica Sf. Petru din Roma.
Se mai spune despre Sf. Grigore că pe Traian, împăratul Romei (98-117), care a fost închinător la idoli, după mulți ani de la moartea lui l-a scos sfântul din chinurile adâncurilor cu rugăciunile sale. De acest lucru Sf. Ioan Damaschin, în cuvântul său pentru cei răposați, scrie astfel: Grigorie Dialogul, episcopul Romei celei vechi, precum știu toți, era vestit întru sfințenie și înțelegere și, când slujea, avea părtaș un înger din cer slujind împreună cu dânsul. Acesta, călătorind oarecând pe podul cel de piatră și stând într-adins, a făcut rugăciune către Domnul cel iubitor de suflete pentru iertarea păcatelor lui Traian împăratul. Atunci, a auzit îndată glas de la Dumnezeu, zicând: Rugăciunea ta am auzit-o și dau iertare lui Traian.
Despre celelalte minuni ale acestui mare Grigorie, papă al Romei, și despre toată viața lui cea minunată și sfântă, Ioan, diaconul Bisericii celei mari a Romei, a scris patru cărți, în care se află până la două sute și zece capitole.
Ziua de 12 martie, în fiecare an, este închinată sărbătoririi Sfântului Grigorie cel Mare, supranumit Dialogul.
Grigorie, este nume de origine greacă Γρηγοριος – Grigorios; de la γρηγορα–grigora, γρηγορος–grigoros, care înseamnă iute, rapid, alert; sau de la verbul γρηγορεω–grigoreo, care înseamnă a sta treaz, a fi vigilent. Grigorie = Cel cu mintea trează, Cel vigilent, Cel iute.
Sfântul Grigore cel Mare
numit și Grigorie Dialogul
După numele său: cel iute, cel rapid, cel vigilent, cel cu mintea trează, cel alert, cel rapid, este grabnic ajutător.
După faptele sale pământești se vede că a primit înger puternic împreună lucrător cu el în toate cele bune.
El a primit darul și puterea de a ajuta, de a ridica, de a dezlega, de a întări și de a scoate cu bine din necazurile lor pe cei ce i-au cerut ajutor în viața lor.
Dependențele sunt legături grele pe care doar Bunul Dumnezeu și cei ce se fac împreună lucrători cu El, ca și Sf. Grigore, le pot rupe, le pot dezlega și le pot risipi. Cei prinși în dependențe au nevoie de ajutor de sus pentru a putea ieși din aceste lumi ale neîmplinirilor și ale amăgirilor în care sunt închiși.
Cinstitul Acatist al Sfântului Grigore I, cel Mare
numit și Grigorie Dialogul
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului Care pretutindenea eşti şi toate le împlineşti; Vistierul bunătăţilor şi Dătătorule de viaţă, vino şi Te așază și lucrează întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată suferința și de toată neputința şi ne mântuieşte, Bunule, sufletele noastre. (de 3 ori)
Mărire întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bună voire.
Doamne, buzele mele le deschide şi gura mea va vesti lauda Ta.
Vremea este să lucrezi, Doamne, Dumnezeul cerului și al pământului, Dumnezeul tuturor Puterilor, Dumnezeul celor vii, ca oamenii să nu mai poată strica în nici un chip bună rânduiala Ta. Ajută-ne. Amin. Amin. Amin.
Binecuvântat ești, Doamne, Dumnezeul dumnezeilor, Domnul domnilor și Dumnezeul mântuirii noastre. Binecuvântat ești, Doamne. Stăpân al cerului și al pământului, Binecuvântat ești acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău. Vie împărăția Ta. Facă-se voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea spre ființă dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri, și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne mântuiește de cel rău. Că a Ta este împărăția și puterea şi mărirea, a Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Prea Bunule Iisuse, Tu ești Lumina Lumii. Luminează fața Ta peste mine și mă scoate cu bine din toate necazurile și din toate căderile. Ajută-mă să mă pot îndepărta de toți prădătorii vieții. Fii cu mine și mă apără de dușmanii mei cei văzuți și nevăzuți și nu îi lăsa să mă lege în lumile durerilor. Tu ești Păstorul meu cel bun. Lucrează și în mine așa cum ai lucrat în Sfântul Grigore cel Mare și mă ajută să fiu bun și corect cu mine însumi și nu mă lăsa să mă sting în valurile cele vitrege ale timpului ce îl trăiesc. Cel ce Te ascultă pe Tine acela nu se stinge în întunericul durerilor. Cel ce Te urmează pe Tine acela va fi viu în veac. Bucuria și lumina Ta să fie întru mine așa cum au fost în Sfântul Grigore cel Mare și în toți sfinții și în toți drepții Tăi.
Îți mulțumesc, Doamne! Amin.
Condacul 1
Fericit ai fost din tinerețile tale Sfinte Grigore cel Mare. Tu departe ai stat de adunarea celor mincinoși și de faptele cele rele ale oamenilor te-ai ferit și nu te-ai despărțit de lumina inimii și de faptele bune ale sufletului tău curat. Cuvinte de defăimare tu nu ai avut pe limba ta, iar cu buzele tale L-ai cinstit neîncetat pe Bunul Dumnezeu și i-ai cântat Lui cu drag: Aliluia.
Icosul 1
În Legea Domnului ai trăit Sfinte Grigore și la legile lui Dumnezeu ai cugetat ziua și noaptea, de aceea te-a binecuvântat Cel Preaînalt și ți-a dat ție dar de înțelepciune și putere de a scoate cu bine din legăturile cele grele pe cei năpăstuiți, de aceea și noi acum cu bucurie îți grăim acestea:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te ziditor al adevărului;
Bucură-te îndreptător al mincinoșilor;
Bucură-te risipitor al minciunilor;
Bucură-te îndreptător al tinerilor;
Bucură-te risipitor al amăgirilor;
Bucură-te îndreptător al răufăcătorilor;
Bucură-te risipitor al relelor plăsmuiri;
Bucură-te îndreptător al defăimătorilor;
Bucură-te risipitor al defăimărilor;
Bucură-te îndreptător al nelegiuiților;
Bucură-te risipitor al fărădelegilor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor legați;
Bucură-te risipitor al legăturilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 2-lea
Întru cele pământești ai fost păzit și binecuvântat de Cel Preaînalt și toate au sporit în viața ta Sfinte Grigore cel Mare. Precum pomul cel răsădit lângă izvoarele apelor, așa ai adus roade în viața ta și toate au sporit în bine iar inima și sufletul din tine preamăreau pe Dumnezeu și îi cântau Lui: Aliluia.
Icosul al 2-lea
În viața ta, Sfinte Grigore, a lucrat cu putere Dumnezeu și tu ai împlinit întru toate voia Sa. Îngerul său cel minunat a fost trimis din cer pentru a te cerceta și pentru a te ajuta în toate cele bune ale vieții. Cei răi s-au plecat în fața bunătății tale și s-au îndreptat. Multe grele legături și robii s-au dezlegat prin puterea rugăciunilor și a faptelor tale, de aceea și noi azi îți grăim cu bucurie:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te ziditor al bunei viețuiri;
Bucură-te îndreptător al răutăcioșilor;
Bucură-te risipitor al relelor trăiri;
Bucură-te îndreptător al înjurătorilor;
Bucură-te risipitor al înjurăturilor;
Bucură-te îndreptător al jignitorilor;
Bucură-te risipitor al jignirilor;
Bucură-te îndreptător al umilitorilor;
Bucură-te risipitor al umilirilor;
Bucură-te îndreptător al violenților;
Bucură-te risipitor al violențelor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te vindecător al celor striviți;
Bucură-te risipitor al strivirilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 3-lea
Cei mari ai pământului s-au plecat fără de grai în fața bunătății inimii tale, Sfinte Grigore, și spre cele bune și-au îndreptat cugetele lor. Puterile cerești ți-au dat semne mari și multe nenorociri pământești ai risipit și mulți au ieșit cu bine din necazul lor. Inimile celor ce te-au cunoscut, văzând acestea îi cântau cu bucurie lui Dumnezeu: Aliluia.
Icosul al 3-lea
Ca un fiu binecuvântat te-ai arătat a fi Sfinte Grigore și în via Tatălui nostru ai lucrat și ai îndreptat pe cei risipiți și pe cei răzvrătiți i-ai întors spre buna lor viețuire. Ca un păstor adevărat tu ai căutat și ai ridicat pe cel pierdut și l-ai dezlegat și l-ai adus cu blândețe pe cărările cele bune ale vieții sale. De aceea și noi acum îți grăim cu bucurie:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te ziditor al bunei înțelegeri;
Bucură-te îndreptător al nedrepților;
Bucură-te risipitor al nedreptăților;
Bucură-te îndreptător al parveniților;
Bucură-te risipitor al mârșăviilor;
Bucură-te îndreptător al celor nedrepți;
Bucură-te risipitor al fărădelegilor;
Bucură-te îndreptător al osânditorilor;
Bucură-te risipitor al osândei celor răi;
Bucură-te îndreptător al nemulțumiților;
Bucură-te risipitor al nemulțumirilor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor greu robiți;
Bucură-te risipitor al relelor legături;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 4-lea
Din casa ta cea părintească, din locul cel închinat cinstirii Sfântului Andrei, din Mănăstirea ctitorită de tine, de pe colina Celio din Roma l-ai trimis pe Augustin în țara anglilor pentru a le duce lumina cea curată a învățăturii lui Hristos. Sfinte Grigore cel Mare trimite și înspre cei robiți de dependențe, pe cei ce le pot duce lumina eliberării lor, ca și ei să poată cânta cu bucurie Lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul al 4-lea
Lumina Cuvântului celui de Viață și de pace ziditor a strălucit în inima ta Sfinte Grigore și ți-a împodobit toate trăirile și toate dorințele tale. Prin toate ai trecut cu bine și ai fost biruitor și ai ajutat să se ridice mulți din căderile lor. De aceea și noi îți grăim cu bucurie:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te ziditor al valorilor;
Bucură-te îndreptător al batjocoritorilor;
Bucură-te risipitor al batjocurilor;
Bucură-te îndreptător al însinguraților;
Bucură-te risipitor al singurătății;
Bucură-te îndreptător al băutorilor;
Bucură-te risipitor al amețelilor;
Bucură-te îndreptător al profitorilor;
Bucură-te risipitor al vicleniilor;
Bucură-te îndreptător al întristaților;
Bucură-te risipitor al întristărilor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al alcoolicilor;
Bucură-te risipitor al alcolismului;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 5-lea
Desprinsu-te-ai de cei ce se îmbătau cu vinul puterii trecătoare și te-ai dus cu smerenie spre Potirul cel nesecat al lui Hristos și ai gustat din vinul cel de Viață dătător. Pâinea cea spre ființă ai găsit-o Sfinte Grigore în Taina slujirii tale și pe mulți i-ai întors de la pieire înspre viață. Pentru aceasta și noi azi, cu bucurie cântăm Domnului: Aliluia!
Icosul al 5-lea
Prin puterea Cuvântului și prin fapte ai arătat adevărul celor ce se îndoiau. Pâinea și vinul Sfintelor Taine ale lui Hristos, în mâinile tale, s-au schimbat spre mărturie în trupul și în sângele cel adevărat și toți s-au minunat. Apoi iar au luat chipul cel smerit al pâini și al vinului spre a-i împărtăși și ai zidi. De aceea și noi acum cu bucurie îți grăim:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te descoperitor al Tainelor;
Bucură-te îndreptător al îndoielnicilor;
Bucură-te risipitor al îndoielilor;
Bucură-te îndreptător al tinereților;
Bucură-te risipitor al înșelăciunilor;
Bucură-te îndreptător al drogaților;
Bucură-te risipitor al delirurilor;
Bucură-te îndreptător al amețiților;
Bucură-te risipitor al amețelilor;
Bucură-te îndreptător al anesteziaților;
Bucură-te risipitor al sevrajului;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor secătuiți;
Bucură-te risipitor al secătuitorilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 6-lea
Îngerul Celui Binecuvântat din veac, îngerul lui Dumnezeu, îngerul cel cu Nume minunat a fost trimis la tine și te-a cercetat, Sfinte Grigore, și nu a găsit în tine sete de câștig nedrept sau legătură pătimașă cu cele ale bogăției pământești, de aceea a rămas nevăzut lângă tine și a privegheat asupra ta în toată viața pentru a te ajuta și inima ta cu bucurie îi cânta Domnului: Aliluia.
Icosul al 6-lea
Lepădând înșelăciunea bogăției de pe acest pământ, cu inimă curată ai dăruit Sfinte Grigore toate cele ale tale, spre a fi bucurie și ajutor celor căzuți în nevoi. Mulți s-au ridicat și au ieșit din nevoi și din datorii și au rupt jugul cel greu al robiei lor prin milostivirea ta. De aceea și noi cu bucurie îți cântăm:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te ziditor al inimilor strivite;
Bucură-te îndreptător al pătimașilor;
Bucură-te risipitor al patimilor;
Bucură-te îndreptător al jucătorilor de hazard și de noroc;
Bucură-te risipitor al amăgirii jocurilor de hazard și de noroc;
Bucură-te îndreptător al amăgitorilor;
Bucură-te risipitor al amăgirilor;
Bucură-te îndreptător al risipitorilor;
Bucură-te risipitor al nesăbuinței;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor amăgiți;
Bucură-te risipitor al legăturilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 7-lea
Rugăciunile tale Sfinte Grigore s-au ridicat spre cer ca și tămâia cea bine mirositoare. Cerurile le-ai deschis prin bunătatea inimii și roua harurilor s-a coborât peste viața ta. Fumul gurilor adâncurilor l-ai oprit și din mocnirea focului lui ai scos pe cei greu chinuiți, ca să poată cânta cu bucurie: Aliluia.
Icosul al 7-lea
Rugăciuni minunate s-au ridicat spre cele înalte din Sfânta Mănăstire ce ai făcut în casa ta Sfinte Grigore. Mulți au găsit Poarta vieții și au intrat și au ieșit prin ea și hrana sufletului lor ei au găsit. Cel ce ai ajutat și mult ai întărit și ai îndrumat pe cei ce din nevoi au vrut să iasă, ajută și acum pe cei ce te cinstesc și te cheamă în ajutor și îți cântă ție fericite cu mare bucurie:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te ziditor al sănătății;
Bucură-te îndreptător al celor căzuți;
Bucură-te risipitor al căderilor;
Bucură-te îndreptător al fumătorilor;
Bucură-te risipitor al fumului amăgitor;
Bucură-te îndreptător al simțurilor;
Bucură-te risipitor al tulburărilor;
Bucură-te îndreptător al instinctelor;
Bucură-te risipitor al condiționărilor;
Bucură-te îndreptător al emoțiilor;
Bucură-te risipitor al contaminărilor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor chinuiți;
Bucură-te risipitor al suferințelor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul 8-lea
Duhul Domnului în chip de porumbel ți-a șoptit cuvinte alese și ți-a arătat în taină harul ce lucra în inima ta. Sfinte Grigore prin cuvintele, scrierile și prin faptele tale ai ajutat pe mulți să iasă cu bine din lumile cele întunecate în care erau prinși și rupându-se legăturile lor cele nevăzute au cântat și ei cu bucurie Celui Preaînalt: Aliluia!
Icosul al 8-lea
Cel ce ai viețuit în casa Domnului cu bucurie și ai ales a sta la pragul casei Sale, mai bine decât a locui în palatele celor puternici ai pământului, Sfinte Grigore, roagă-L pe Cel Preaînalt să se aplece acum spre noi și spre cei ce sunt prinși în lanțurile dependențelor și să ne elibereze și să îi elibereze ca să putem cânta cu bucurie acestea:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te păstorul celor rătăciți;
Bucură-te îndreptător al celor mâhniți;
Bucură-te risipitor al mâhnirilor;
Bucură-te îndreptător celor întristați;
Bucură-te risipitor al întristărilor;
Bucură-te îndreptător al celor supărați;
Bucură-te risipitor al supărărilor;
Bucură-te îndreptător al celor răniți;
Bucură-te risipitor al prădătorilor;
Bucură-te îndreptător al celor slabi;
Bucură-te risipitor al slăbiciunilor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor orbiți;
Bucură-te risipitor al orbitorilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 9-lea
Împlinindu-ți cu bucurie misiunea ta pe acest pământ, te-ai plecat cu smerenie spre cei ce erau prinși în mrejele cele fără de milă ale prădătorilor și i-ai scos cu bine din lumile strivirilor lor. Sfinte Grigore, caută spre noi și spre cei ce sunt prinși în dependențe și în mrejele pieirii și ne ajută și îi ajută să iasă cu bine din ele, acum, ca să poată cânta și ei cu bucurie Domnului: Aliluia!
Icosul al 9-lea
Preasfântul Duh te-a întărit și ți-a dat putere și înțelepciune ca să te apleci spre cei fără de speranță și spre cei fără de ajutor omenesc. Sfinte Grigore grabnic ajutător, cere Tatălui ceresc să ne ajute și să scoată acum din lumile dependențelor pe cei ce sunt prinși fără de scăpare în ele, ca să poată grăi și ei:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te păstor al inimilor pierdute;
Bucură-te îndreptător al băutorilor;
Bucură-te risipitor al rătăcirii lor;
Bucură-te îndreptător al desfrânaților;
Bucură-te risipitor al amăgirii lor;
Bucură-te îndreptător al drogaților;
Bucură-te risipitor al halucinațiilor;
Bucură-te îndreptător al fumătorilor;
Bucură-te risipitor al minciunilor lor;
Bucură-te îndreptător al pătimașilor;
Bucură-te risipitor al patimilor lor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor greu legați;
Bucură-te risipitor al legăturilor lor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 10-lea
Domnul cel Binecuvântat din veac te-a învățat cum să îi ajuți pe cei căzuți în lumi de durere și de strivire. Sfinte Grigore cel Mare, ridică-ți glasul tău și cere acum Celui Preaînalt ajutor și îndurare pentru noi și pentru cei prinși în lumea dependențelor și îi ajută să iasă acum cu bine din hotarele ei ca să putem cânta cu bucurie: Aliluia!
Icosul al 10-lea
Înțelepțește-ne cu al tău cuvânt Sfinte Grigore. Întărește-ne cu al tău har ca să putem și noi să facem cele ce sunt de cuviință pentru a-i ajuta pe cei ce sunt prinși în lumile cele fără de ieșire ale dependențelor. Rupe legăturile cele nevăzute care îi țin legați fără putere. Scoate-i din tovărășiile cele toxice și îi însănătoșește ca să poată cânta și ei:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te păstorul celor fără de ajutor;
Bucură-te îndreptător al celor fără spor;
Bucură-te risipitor al profitorilor;
Bucură-te îndreptător al oportuniștilor;
Bucură-te risipitor al egoismului orbitor;
Bucură-te îndreptător al șarlatanilor;
Bucură-te risipitor al șarlataniei;
Bucură-te îndreptător al hoților;
Bucură-te risipitor al hoției;
Bucură-te îndreptător al nemernicilor;
Bucură-te risipitor al nemerniciei;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al prădaților;
Bucură-te risipitor al suferințelor lor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 11-lea
Cel Preaînalt te-a binecuvântat și te-a întărit în toate cele bune ale vieții tale pe pământ. Sfinte Grigore cel Mare, tu te-ai învrednicit a vedea ceea ce ochiul omenesc nu putea să vadă. Puterile cele cerești lucrau înaintea ochilor tăi și îi dezlegau și îi zideau pe cei ce nu mai aveau speranță, iar tu cântai: Aliluia!
Icosul al 11-lea
Sfinte Grigore, sfetnic ales al Celui Preaînalt în vechea cetate a Romei, noi te rugăm să mijlocești și acum în fața Celui Binecuvântat din veac și să îi ceri al Său grabnic ajutor pentru noi și pentru toți cei ce sunt legați în dependențe, în lumi nesănătoase, în prietenii toxice și în tovărășii rău călăuzitoare. Roagă-L pe Bunul Dumnezeu să îi scoată cu bine din ele, ca să poată grăi și ei cu noi:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te păstor al celor năpăstuiți;
Bucură-te îndreptător al orgolioșilor;
Bucură-te risipitor al orgoliilor;
Bucură-te îndreptător al depresivilor;
Bucură-te risipitor al stărilor depresive;
Bucură-te îndreptător al anxioșilor;
Bucură-te risipitor al anxietăților;
Bucură-te îndreptător al nebunilor;
Bucură-te risipitor al nebuniilor;
Bucură-te îndreptător al tulburaților;
Bucură-te risipitor al tulburărilor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor vrăjiți;
Bucură-te risipitor al vrăjilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 12-lea
Glas de bucurie și de binecuvântare a grăit din icoană Fecioara preacurată și ți-a zis: Bucură-Te fericite Grigore că și pe tine te-a umplut Cel Preaînalt cu har și cu aleasă binecuvântare. Multe și alese minuni ai văzut săvârșindu-se în fața chipului smerit al Mamei noastre cerești, iar inima ta cânta: Aliluia!
Icosul al 12-lea
Îți mulțumim ție, Sfinte Grigore cel Mare și te chemăm în ajutorul nostru și în ajutorul celor ce sunt legați de lanțul greu al dependențelor de orice fel. Fă să se rupă și să se risipească acest lanț greu și nevăzut și nu îl lăsa să se strângă tot mai tare în jurul trăirilor celor prinși în el. Rupe-i puterile, risipește-i lucrările, și îi scoate cu bine pe toți cei prinși în vraja lui, ca să îți poată grăi cu noi:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te păstor al celor vânduți;
Bucură-te păstor al celor intoxicați;
Bucură-te risipitor al toxicităților;
Bucură-te îndreptător al fermecaților;
Bucură-te risipitor al farmecelor;
Bucură-te îndreptător al blestemaților;
Bucură-te risipitor al blestemelor;
Bucură-te îndreptător al afurisiților;
Bucură-te risipitor al afuriseniilor;
Bucură-te îndreptător al rău voitorilor;
Bucură-te risipitor al magiei negre;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al condamnaților;
Bucură-te risipitor al condamnărilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Condacul al 13-lea
O, prea minunate Sfinte Grigore cel Mare numit și Grigorie Dialogul, iată eu vin spre tine, cel ce ești printre cei vii, în casa Tatălui ceresc, și te rog după priceperea mea: Bucurii din bucuriile tale revarsă peste noi și peste cei legați în lumea dependențelor și îi ajută să iasă cu bine din toate legăturile lor, ca să poată și ei să se bucure de viața ce au primit-o de la Cel Preaînalt, și să îi cânte acum cu noi: Aliluia!
Icosul 1
În Legea Domnului ai trăit Sfinte Grigore și la legile lui Dumnezeu ai cugetat ziua și noaptea, de aceea te-a binecuvântat Cel Preaînalt și ți-a dat ție dar de înțelepciune și putere de a scoate cu bine din legăturile cele grele pe cei năpăstuiți, de aceea și noi grăim:
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul!
Bucură-te ziditor al adevărului;
Bucură-te îndreptător al mincinoșilor;
Bucură-te risipitor al minciunilor;
Bucură-te îndreptător al tinerilor;
Bucură-te risipitor al amăgirilor;
Bucură-te îndreptător al răufăcătorilor;
Bucură-te risipitor al relelor plăsmuiri;
Bucură-te îndreptător al defăimătorilor;
Bucură-te risipitor al defăimărilor;
Bucură-te îndreptător al nelegiuiților;
Bucură-te risipitor al fărădelegilor;
Bucură-te îndreptător al dependenților;
Bucură-te risipitor al dependențelor;
Bucură-te eliberator al celor legați;
Bucură-te risipitor al legăturilor;
Bucură-te îndreptător al sufletului;
Bucură-te, Sfinte Grigore cel Mare și ne umple și pe noi cu bucuria ta!
Rugăciune
pentru a ieși cu bine
din orice fel de dependență
Sfinte Grigore cel Mare cel ce ești numit și Grigorie Dialogul, întărește-ne rugăciunea noastră cu puterea rugăciunii tale și o fă să fie bine primită în fața Celui Preaînalt. Întărește chemarea cea mare a sufletului nostru cu puterea cea sfântă a glasului tău și a harurilor tale. Întărește această strigare a noastră cu al tău glas și cu a ta mijlocire neadormită în fața Celui Atotputernic și îl roagă să ne ajute să oprim puterile dependențelor și să ieșim cu bine din toate necazurile cele grele și ucigătoare. Ajută-ne! Amin.
Preabunule Părinte, Tată al nostru și a tot ceea ce este, apleacă-Te acum spre noi și ascultă-ne această rugăciune și această invocare, și fă să învie iar în noi puterea vieții celei sănătoase, curate și netulburate de otrăvurile acestei lumi. Privește, Doamne, spre necazul nostru și spre lumea în care a căzut (N) și îl/o ajută să se trezească și să se oprească din a sa cădere. Și îl/o ajută să se ridice și să iasă din pieirea sa. Și îl/o ajută să se dezmeticească și să se oprească din distrugerea sa. Privește, Doamne, spre această lume îngustă în care noi trăim și nu ne lăsa fără ajutorul Tău. Privește, Doamne, înspre puterile cele ascunse care au reușit prin viclenii și amăgiri deșarte, să contamineze viața lui (N) și să strice chipul Tău din el/ea. Oprește, Doamne, aceste puteri și nu le lăsa să pună chipul lor cel hidos în trăirile și în comportamentul lui/ei. Oprește chinul neînțelegerilor ce se naște din aceste tulburări și din aceste lumi amare ale dependențelor. Fă, Doamne, să ajungă până la Tine strigarea celor apăsați de legături ce numai Tu le vezi și numai Tu le poți desface și scoate-i din robia lor. Apleacă-Te Părinte spre lacrimile noastre și spre acele lacrimi care s-au vărsat dea lungul veacurilor, pentru cei ce au căzut în dependențele cele grele, în patimile cele ucigătoare de suflet, de minte, de trăiri și de trup și fii al nostru ajutor și arată-i acum lui (N) a sa cale și dă-i Tu puterea de a ieși acum cu bine din lanțurile cele grele ce îi leagă mintea, voința și trăirile și simțurile sale. Apleacă-Te, Părinte, spre plânsul și spre durerea copiilor ce trebuie să îndure tulburarea și violența părinților legați de patima băuturii, a consumului de droguri, a jocurilor de noroc, a părăsirii familiei, a violenței, a desfrâului și a dependenței de tot ce poate fi mai rău. Cercetează-i, Doamne, și îi ajută pe cei ce sunt prinși în orice fel de dependențe și îi scoate acum cu bine din urgia lor. Eliberează-l/o și pe (N) de jugul adicției sale. Privește Tu Părinte, cu a Ta inimă de Tată, spre lacrimile cele fierbinți şi spre durerea părinţilor care şi-au văzut şi îşi văd copiii lor distruşi de aceste dependențe. Nu îi lăsa fără de puteri și fără de ajutor în fața acestor nenorociri. Scoate-l/o acum cu bine și pe (N) din dependența sa și îl/o așază iar pe calea cea bună a vieții sale. Ascultă glasul și durerea și strigătul soților și a soțiilor ce trăiesc în casă cu cel legat de aceste dependențe grele. Rânduiește, Doamne, ca aceste rugăciuni să se unească toate și să aibă putere de eliberare și nu ne lăsa să fim prinși în hățișul neputinței, în mrejele disperării și în cărarea cea bătătorită ce pare a fi fără cale de ieșire din lumea dependențelor și din chinurile lor. Ascultă glasul rugăciunii noastre și apleacă-Te, cu dragoste, cu putere și cu îngăduință, spre noi și înspre cei ce Te cheamă prin glasul acestor rugăciuni și înspre toți cei apăsați și chinuți de orice grele cazne, de orice patimi grele, de orice apăsări ucigătoare și îi ajută, și ne ajută și îi scoate, și ne scoate de sub strivirea, de sub puterea și de sub toată urgia cea chinuitoare și ucigătoare a lor. Cercetează-l/o, Doamne, și pe (N) și îi ascultă glasul și strigarea și chemarea sa cea plină de durere, cea înecată în singurătate și în neînțelegere, cea fără de glas și nu îl/o lăsa să rămână legat și chinuit în dependența sa, aici îi spui pe nume dependenței în care este prins: Scoate-l/o cu bine din patima beției, din patima consumului de droguri și de substanțe halucinogene, din patima jocurilor de noroc, din patima fumatului, din patima dezmățului, din patima înjurăturilor, din patima blestemelor și a afuriseniilor, din patima furturilor, din patima urii, din patima minciunii … și din orice altă patimă, dependență adicție sau robie. Ridică-l/o pe (N) din a sa alunecare.
Desprinde-l/o de orice duhuri necurate, surde, mute, oarbe, îndărătnice și rele și îl/o eliberează de legăturile cu aceste puteri și îl/o scoate de sub influența lor.
Desprinde-l/o de orice putere drăcească și îl/o eliberează de legăturile cu aceste puteri și îl/o scoate de sub influența lor.
Desprinde-l/o de orice putere diabolică și îl/o eliberează de legăturile cu aceste puteri și îl/o scoate de sub influența lor.
Desprinde-l/o de orice putere demonică și îl/o eliberează de legăturile cu aceste puteri și îl/o scoate de sub influența lor.
Desprinde-l/o de orice suflet condamnat și îl/o eliberează de legăturile cu aceste puteri și îl/o scoate de sub influența lor.
Desprinde-l/o de orice ființe tulburate și îl/o eliberează de legăturile cu aceste puteri și îl/o scoate de sub influența lor.
Apără-l/o, și nu îl/o lăsa fără de ajutor.
Dezleagă-l/o de puterea acelor legături înșelătoare care îl/o duc legat/ă fără de putere în crâșme, în baruri, în localuri, în tovărășii și în întâlnirii și în orice loc unde stăpânește și pândește puterea și lucrarea duhurilor ce ademenesc, leagă, robesc și aruncă pe cel prins în hăurile dependențelor de orice fel. Ferește-i Tu pașii lui (N) de aceste întâlniri. Apără-i calea de cei ce îl/o îndrumă și îl/o ademenesc pe aceste drumuri rele și pline de durere. Scoate-l/o pe (N) cu a Ta putere dintre cei ce sunt robiți de aceleași patimi ca și el/ea și nu îl/o lăsa să se mai apropie de cei ce sunt prinși în puterile dependențelor distrugătoare. Scoate-l/o pe (N) acum cu bine dintre oamenii ce se hrănesc cu suferința și cu strivirea inimii sale. Apără-l/o de cei ce se hrănesc cu sângerarea sufletului său. Apără-l/o de cei ce îi întind – paharul cu alcool, drogul, țigara, cursa căderii și a amăgirii sale. Apără-l/o de cei ce îl/o conving, sau îl/o constrâng, sau îl/o ademenesc, sau îl/o determină în orice chip să ajungă în lumea adicției de orice fel. Pune, Doamne, hotar de netrecut pentru toți cei ce îi întind în orice chip aceste curse ale morții și ale distrugerii sănătății, a demnității, a cinstei, a casei și a familiei sale. Pune peste (N), focul Duhului Preasfânt cel ce toate le reașază în armonia lor curată. Pune peste (N) focul Duhului Preasfânt pe care l-ai pus peste apostoli în ziua cincizecimii și îl/o adu în adevăr. Pune, Doamne, peste (N) focul cel curățitor al Duhului Preasfânt care să îl/o curețe de toată tulburarea, de toată amăgirea, de toată amorțirea, de toată iluzia și de toată contaminarea și să îi mântuiască sufletul său. Pune, Doamne, în jurul lui (N) focul cel sfânt, focul cel păzitor, focul cel mistuitor al Duhului Preasfânt și îl/o păzește de tot răul, de toată ademenirea și de tot ce se poate ascunde în calea sa pentru a-l/o duce în dependențe sau în alte necazuri. Focul rugăciunilor curate, fă să ardă, să alunge şi să nimicească tot duhul cel necurat al dependențelor, toată lucrarea și toată amăgirea care s-a încuibat şi se ascunde şi din umbră stăpâneşte sau distruge prin chin amar și prin grele suferințe. Dezleagă, Doamne, sufletul lui (N) de este legat prin blestem sau prin afurisenie, prin osândă sau prin cuvânt dat și neținut, prin vrăji, farmece, făcături sau alte forme de magie neagră, prin jurământ, prin juruință, prin urare sau prin orice alt fel de legământ sau de legătură făcută de (N) sau făcută de ai săi semeni sau căzută asupra lui/ei în orice fel. Dezleagă-l/o și îl/o eliberează acum, total și complet. Amin. Vindecă în acest ceas sufletul lui (N) și sufletele ce au suferit din cauza lui/ei și pe toți cei ce trebuie să trăiască împreună cu el/ea în aceeași casă, în aceeași familie, în același loc de muncă sau în aceleași locuri de viețuire, unde comportamentul său a întărit puterea pustiirii și a strivit fără de milă frumusețea și demnitatea chipului zidirii Tale în el/ea și în cei de lângă el/ea. Aplecă-Te cu îngăduință dar și cu a Ta putere mare, apleacă-Te asupra celor ce trăiesc și fac venituri și avere pe spatele și pe suferința lui (N) și a celor căzuți în patima băuturii, a fumatului, a consumului de droguri, a jocurilor de noroc, și a oricărui chip de dependență și de amarnică înșelăciune. Dă-le, Doamne, a Ta înțelepciune să se oprească din această rea lucrare ce le aduce bani și bunăstare pământească și osândă nepieritoare. Ajută-i, Doamne, să se oprească înainte ca răul săvârșit și uraganul suferinței pe care l-au hrănit în alții, prin a lor lucrare, să se întoarcă cu a sa urgie peste ce au ei mai drag și mai scump în viața lor aici pe acest pământ. Ajută-i să se oprească cu pace și cu înțelepciune. Învață-i să facă și ei binele și să îndrepte a lor greșeli, să-și păzească viața, sănătatea și familia lor de puterea și de urgia patimilor pe care le-au hrănit în alții, pentru că nemiloasă și mare este plata și tributul acestora pe acest pământ. Ajută-l/o, Doamne, pe (N) să stea mereu departe de tot ce ar putea fi pentru el/ea motiv sau ocazie de grea cădere sau de ademenire înspre aceste lumi ale dependențelor de orice fel. Ajută-ne pe fiecare în parte să ne ferim de lumea și de universul cel atrăgător al căderilor în felurite forme de adicție, de dependență și de robie nemiloasă. Tu ești Domnul Dumnezeul nostru, cel ce ai făcut și faci atâtea lucruri mari în drumul vieții noastre. Trimite-ne din cer puterile Tale, puterea sfințitoare și curățitoare, puterea eliberatoare, puterea tămăduitoare, puterea iertării și alungă de la noi și de la (N), toate duhurile cele viclene și necurate ale dependențelor de orice fel, risipeşte-le lucrarea lor şi precum ele au legat atâtea suflete, așa leagă-le, Doamne, şi Tu pe ele și le du în pace și fără de tulburare în lumea în timpul și în universul lor cel ce nu are cale de întoarcere spre noi, spre (N) sau spre urmașii noștri. Leagă-le, Doamne, puterile, și le risipește uneltirile. Rupe-le stăpânirile, vindecă ceea ce au rănit în noi și în (N), iar pe noi ne așează în pacea și în Lumina Ta, în mulțumire și în binecuvântare și ne păzește la umbra aripilor Tale. Că Tu ești Dumnezeul nostru iar noi Ţie cinstire îți înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-se numele Tău. Vie împărăția Ta. Facă-se voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea spre ființă dă-ne-o nouă astăzi. Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri, și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne mântuiește de cel rău. Că a Ta este împărăția și puterea şi mărirea, a Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Învrednicește-l/o, Doamne, în viața aceasta fără de păcat să se păzească (N), cu puterile pe care le-ai așezat în el/ea și cu ajutorul Tău. Amin.
Învrednicește-l/o, Doamne, în viața aceasta fără de datorii să se păzească (N) cu puterile pe care le-ai așezat în el/ea și cu ajutorul Tău. Amin.
Învrednicește-l/o, Doamne, în viața aceasta fără de căderi să se păzească (N), cu puterile pe care le-ai așezat în el/ea și cu ajutorul Tău. Amin.
Învrednicește-l/o, Doamne, în viața aceasta fără de adicții să se păzească (N), cu puterile pe care le-ai așezat în el/ea și cu ajutorul Tău. Amin.
Învrednicește-l/o, Doamne, în viața aceasta fără de mâhniri să se păzească (N), cu puterile pe care le-ai așezat în el/ea și cu ajutorul Tău. Amin.
Învrednicește-l/o, Doamne, în viața aceasta fără de suferințe să se păzească (N), cu puterile pe care le-ai așezat în el/ea și cu ajutorul Tău. Amin.
Învrednicește-l/o, Doamne, în viața aceasta fără de rătăciri să se păzească (N), cu puterile pe care le-ai așezat în el/ea și cu ajutorul Tău. Amin.
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului Care pretutindenea eşti şi toate le împlineşti; Vistierul bunătăţilor şi Dătătorule de viaţă, vino şi Te așază și lucrează în (N) şi îl/o curăţeşte de toată suferința și de toată neputința şi îi mântuieşte, Bunule, sufletul său.
(de 3 ori cu binecuvântările de mai jos)
Binecuvintează-l/o, Doamne, și îl/o înțelepțește pe (N) și nu îl/o lăsa să mai cadă vreodată în patima … spui patima
Amin. Amin. Amin.
Binecuvintează-l/o, Doamne, și îl/o împlinește pe (N). și nu îl/o lăsa să mai cadă vreodată în patima … spui patima
Amin. Amin. Amin.
Binecuvintează-l/o, Doamne, și îl/o fericește pe (N). și nu îl/o lăsa să mai cadă vreodată în patima … spui patima
Amin. Amin. Amin.
Părinte Atotputernice,
Dumnezeul meu,
ceea ce am priceput
și ceea ce am putut
m-am străduit să împlinesc
după puterile mele, până în acest ceas.
În mâinile Tale îmi pun
Rugăciunea și viața mea.
Ajută-mă și desăvârșește
ceea ce eu nu pot desăvârși.
Ajută-mă și fă să se împlinească
ceea ce eu nu pot împlini.
Ceea ce nu este cu putință la oameni, la Tine, Doamne, cu putință este.
În mâinile Tale este viața lui (N),
izbăvirea și mântuirea sa.
Ajută-l/o și desăvârșește
ceea ce el/ea nu poate desăvârși.
Ajută-l/o și împlinește în viața lui/ei
ceea ce el/ea nu poate împlini.

S-ar putea să-ți placă și
